Alla inlägg den 7 november 2014

Av Sophie - 7 november 2014 19:06

VARNING! 

Bli inte förvirrade av texterna på matprodukterna, det står på danska, men annars ser ingredienserna det samma ut i SVerige, vad jag tror.


Enkel, kall och super god ... denna kan man aldrig misslyckas med ...

 

Ingredienser:

4 nävar färsk bladpenat

3 st. morötter

1 knippe sparris

1 röd paprika

3/4 låda champinjoner

1/2 zucchini/squash

2 påsar pinjenötter

1 burk Keso

Ca. 350 g kycklingfileér


Krydderi:

Salt (jag föredrar Kvarnsalt)

Svartpeppar (jag har kvarnpeppar)

Vitlökspulver

Barbeque krydda/Grillkrydda

Balsamico - Balsamvinäger

Klipp kycklingfileérna i små bitar (lättare att klippa med sax än att ta till med kniven).

Stek i mycket smör och salta, peppra och ha rikligt med vitlökspulver och en del barbequekrydda.

Se till att kycklingbitarna blir genomstekta. Ni ska märka hur GOTT det luktar!!! Mums!

        

Dela sparrisarna i tre delar och skiva morötterna (om man vill kan man ta bort ca 1cm av sparrisens ände, det gör alltid jag). Häll tre teskedar finsalt i ca 1 liter vattnet och koka det gröna och oranga i ca 1-2 minuter. Häll av vattnet och grönsakerna i en sil och låt morötter och sparris svalna.

   

Dela paprikan och Zucchini i bitar och skölj av chaminjonerna, skär bort "stubben" på svamparna och skiva dem i tre skivor.

 


Ops! Här kom en bild på hur Vitlökspulver och Saltkvarn ser ut. För er nybörjare som kanske inte vet.

Stek champinjonskivorna i MYCKET smör, strö över salt och vitlökspulver och häll i några svättar Balsamico och låt skivorna nästan simma runt i det småbubblande skyn av smör och Balsamico i ca 5 minuter.


 

Låt kycklingbitarna och chaminjonskivorna svalna.

Här ser ni hur ingredienserna står och väntar på att få mötas för att få en gemensamhet.

Medans de står och svalnar, skölj av spenatbladen ordentligt för Guds skull (man har ju läst om hur folk har hittat larver och sniglar i sådana här salladsbladspåsar, och det vill man ju inte ha i sin mat när man äter. Bara ett litet tips för er gröngölingar som kanske inte orkar eller tycker "äsch").

Sen brukar jag ta mina händer som hjälpmedel när jag delar dessa blad, ta lite i en hand, snurra runt med den andra och dela dem ... kan uttrycka "slita" sönder dem också, enklare så än med kniv.

Blanda ihop allt i en stor skål och glöm inte pinjenötterna.

 

Om man vill kan man ta Keson sidan av salladen, som så här på bilden.

 

Eller gör ni som mig. Blandar in Keson i salladen. Hur mycket Keso man ska ta är upp till var och en.


 

SMAKLIG MÅLTID!          










Presentation

Ibland kan det vara lite brist på fantasi och kunskap när det gäller matlagning. Här visar jag hur JAG lagar mat ... till och med nybörjare kan ej misslyckas, då jag lovar bilder som step by step ungefär ... laga och smaka. Busenkelt!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2014
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Besökare


Ovido - Quiz & Flashcards